Home » Voedselbos

Voedselbos

Laatste nieuws: Steun ons voedselbos – Doneer en plant mee. Klik hier voor meer informatie.

In voedselbossen wordt landbouw met natuur gecombineerd voor een duurzame voedselproductie. De biodiversiteit in een tot wasdom gekomen voedselbos is hoog. Er is een grote verscheidenheid aan dieren. Je vindt er zoogdieren, reptielen en amfibieën, tientallen soorten vogels en een grote rijkdom aan insecten. Er is een rijk bosbodemleven. Natuurlijk worden er eetbare soorten bomen en struiken aangeplant, maar een voedselbos is meer dan een bos waar eetbare soorten in staan. Er zit een uitgekiend ontwerp achter naar het voorbeeld van een natuurlijk bos met zeven tot negen vegetatielagen. Overblijvende, eetbare soorten domineren, maar door het extensieve, ecologische beheer is er ruimte voor veel meer soorten.

Het idee achter een voedselbos is, dat er op termijn in alle seizoenen wel iets kan worden geoogst. Stichting Juniper gaat voedselbos aanleggen met het doel daar na enkele jaren allerlei soorten groenten, fruit, kruiden, noten en zaden te oogsten. De producten kunnen worden verkocht en/of worden gebruikt in de lunchroom van de Mauritshoeve. Het streven van Stichting Juniper is om aan te tonen dat een voedselbos van minimaal 5 hectare een stabiele inkomstenbron kan zijn voor een gezin.

Een belangrijke doelstelling van Stichting Juniper is het geven van voorlichting over natuur-inclusieve landbouw in brede zin.

In eerste instantie richten wij ons op leerlingen van basisscholen uit de omgeving, die – na in de klas met lesbrieven te hebben gewerkt – komen helpen met het aanplanten en later kunnen komen kijken hoe het voedselbos zich ontwikkelt. In een later stadium volgen open dagen en excursies in het voedselbos.

Voor dit onderdeel heeft Stichting Juniper contact gezocht met Stichting Voedselbosbouw Nederland. Er is een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met deze stichting, waardoor Juniper kan rekenen op deskundige begeleiding bij ontwerp en realisatie van (een deel van) het voedselbos.
Inmiddels zijn drie koppels voedselbosbouwers enthousiast bij het project betrokken, die zelf ook op verschillende onderdelen deskundigheid inbrengen. Zij zullen elk een deel van het terrein (5 à 7 ha) onder hun hoede gaan nemen en de precieze invulling van de terreinen – in onderling overleg – bepalen.