Home » Mauritshoeve

Mauritshoeve

Het plan voor de invulling van de bebouwing op het terrein

De Mauritshoeve wordt de zetel van de Stichting Juniper. De hoeve en ook alle andere woningen en bedrijfsruimten op het terrein van de stichting worden naar de meest recente inzichten van natuur inclusief bouwen gebouwd, verbouwd, gerenoveerd en/of ingericht. De hoeve biedt ruimte aan een informatiecentrum over voedselbossen, een duurzame voedselketen en duurzaam en milieuvriendelijk bouwen en wonen. Er komt een lunchroom waar onder andere producten uit het voedselbos en uit de moestuin worden gepresenteerd. Mensen met een fysieke of verstandelijke beperking kunnen hier participeren in de werkzaamheden. Zij kunnen ook (therapeutisch) helpen bij het verzorgen van de ezeltjes (stal en weide op het terrein). De hoeve biedt ook flexwerkplekken voor duurzaam ondernemerschap en een plek om te wonen voor de drie koppels voedselbosbouwers.

De  bestaande boerderij wordt gerenoveerd en gasvrij gemaakt, ook volgens de meest duurzame inzichten. Het idee is om te zijner tijd de woning geschikt te maken als gezinswoning voor jongeren die tijdelijk of langdurig niet in de oorspronkelijke thuissituatie kunnen blijven.

Op de tekening met het voorlopig ontwerp is ook te zien dat de voormalige kalverstal een opslagruimte wordt voor de opbrengsten van het voedselbos en de voormalige schuur een ezelstal. Een omgevingsvergunning voor de renovatie van de kalverstal en de schuur is inmiddels verkregen.

De grote koeienstal is gesloopt en hiervoor in de plaats wil de stichting de vierkantsboerderij de Mauritshoeve vestigen met de hierboven genoemde functies.

Stichting Juniper werkt voor de Mauritshoeve samen met Jochem Alferink van ExMaterials, studio voor duurzame architectuur. Jochem is een architect met de meest moderne inzichten van duurzaam en milieuvriendelijk bouwen. Hij is enthousiast aan de slag met de plannen voor de Mauritshoeve.

Zie voor een sfeerimpressie van de plannen https://exmaterials.com/projects/hoeve-voedselbos/.

Voor een inzicht in de duurzame uitvoering van de Mauritshoeve klik hier..